Грамота Саввы Сербского
Между прочим я прочел здесь грамоту святого Саввы Сербского, за его подписью и именною печатью. Первоначально, доказывая необходимость и благотворные плоды страха Божия, святой Савва в этой грамоте всех убеждает к шествию скорбным евангельским путем к Богу.
Потом он кратко излагает и биографически свое пребывание на Святой Горе и наконец пишет:
«Таможде (на Карее) у ораховицы, ради безмолвия, соделах келлию с церковью, в нейже храм преподобна го отца нашего Саввы Освященнаго, в пребывание двема или трием, по глаголу Господню: идеже ее та два или трие собрат во имя Мое, ту семь посреде ихт. Темже всем да будет известно, яко таковую заповедь полагаю, да не имать власти над тоею келлиею ни прот, ни игумен святаго монастыря нашей (Хилендарского), ниже ин кто от братий, да не смущает живущаго в келлии святаго Саввы,
И что обретается в той келлии, или вино, или овощие, да не взымет ничесогоже от того в монастырь и игумен не раздает инем, но паче да даются ту от нашаго монастыря, поминания ради, свещы святому Савве, и масла литр , а о ином всем на волю возлагаю игумена и всей братии: и аще возмогут чим присещати брата, живущаго в келлии сей, то верую Богу,
Яко не оскудеет горсть муки и чванец елея; и мою аще грешную молитву наипаче имети будут в помощь себе, и егоже аз оставлю по смерти своей в той келлии, то да пребывает до кончины живота своего, непременен ни от кого. Потом же паки сицев образ полагаю да бывает: да соберутся игумен и вся братия святаго того монастыря, и изберут мужа богобоязлива, достойна жити в келлии, месте том, кто либо аще будет и по согласию игумена и всех почитающих место тое святое, да посылается в то место, да имать же той всяку свободу и власть над тоею келлиею, якоже и прежде писахом: а монастырь…
Игумен да не имать власти никоеяже над келлиею оною, ни паки за наем, никтоже да поставляется в келлии той, непотребен сый к духовному правилу. Устав же таковый полагаю в келлии той, и твердо да держит хотяй жити в ней.
В понедельник, среду и пяток ни масло да яст, ни вино да пиет; во вторник же и четверток масло да яст и вина да пиет, и в пятих сих дниех единою днем да яст; в субботу же и в неделю рыбу и сыр и вся прочая дващи днем ясти.
В Великий же пост в субботу же и неделю масло ясти и вино пити, а во иныя дни ни вина, ни масла. В пост же Рождества Христова, якоже и по иныя дни уставихом, буди и в той такожде. А в пост «святых апостолов буди тако, якоже и во ины дни простыя уставихом. В пении же да держится сицевый устав: утреня и вечерня якоже есть ычай; на утрени же чрез весь год да поется по три кафизмы, а на вечерни: ко Господу внегда скорбети ми, без тропарей.
Часы же пети разно: 1 час с утренею без Псалтири, на 3 же, 6 и 9 час пети по три кафизмы с метаниями якоже обычай имамы. На всяцем же начале кафизмы: приидите поклонимся, и по три метания, и паки кончивши псалом и рекше аллилуиа, по три метания, или в вечерни или на утрени, или в мефимоне (то есть "С нами Бог") или в полунощницах, всяцей же службе кончающейся, и где глаголется: Боже ущедри ны, по 12 метаний.
Полунощница же да поется в церкви с блаженными по три кафизмы и канон молебен Богородицы. А что еще остается Псалтири, то совершити или во дни или в нощи: точно да нре-певается Псалтирь на день и на нощь.
В субботу же вечер тако бывает, якоже имамы обычай агрипнии (бдения): сине же поем на агрипнии: рекше Тресвятое и: помилуй мя Боже, таже поем канон агрипнийный (бденный) и потом да чтется Тетроевангелие глава едина; аще ли же будет невозможно, преполови; а потом начинается служба утрени: отпевше шестопсалмие, по: Бог Господь, пети три кафизмы и четвертую кафизму: Блажени непорочнии с припетием: Ангельский Собор, и потом седальны и чтение, таже степенна, всякое дыхание и Евангелие; по Евангелии же - Воскресение Христово, помилуй мя Боже и песни за едино поет един, посем канон воскресен, якоже обычай имамы, и святому аще есть: и тако совершается, якоже подобает.
Тетроевангелие — Четвероевангелие (от греч.: тетра — четыре).
К оглавлению
Карея. Кельи. 1860 год.
|